Obecnie najczęstszym problemem wśród dzieci i młodzieży, który powoduje zaburzenia zachowania i trudności w nauce, jest zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). Powodem jest minimalna dysfunkcja mózgu, która jest konsekwencją okołoporodowego uszkodzenia mózgu. Okołoporodowe uszkodzenia układu nerwowego łączą w sobie różne stany patologiczne wynikające z narażenia płodu na wyżej wymienione czynniki szkodliwe w czasie ciąży, porodu i w pierwszych dniach po urodzeniu.
Czynnikami patologicznymi mogą być również choroby matki w czasie ciąży, toksykozy, zakażenia, zatrucia, zaburzenia metaboliczne, patologia położnicza (wąska miednica, nieprawidłowe położenie płodu itp.). Ponadto pewną rolę odgrywają również substancje chemiczne i promieniowanie, a także czynniki genetyczne.

Objawy minimalnych zaburzeń czynności mózgu.

Objawy minimalnej dysfunkcji mózgu mogą występować łącznie w kilku stanach chorobowych.
1. Rozwojowe zaburzenia mowy.
2. Zaburzenia rozwojowe podstawowych umiejętności.
3. Zaburzenia rozwojowe funkcji motorycznych.
4. Zaburzenia emocjonalne i behawioralne.
Zgodnie z nowoczesną międzynarodową klasyfikacją chorób, zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi charakteryzuje się brakiem zgodności z cechami charakterystycznymi dla normalnego wieku, zmniejszonymi zdolnościami adaptacyjnymi, deficytem uwagi, nadpobudliwością i impulsywnością. Pierwsze objawy pojawiają się przed ukończeniem 7 roku życia i utrzymują się nieprzerwanie przez okres co najmniej 6 miesięcy. Objawy te utrzymują się w różnych sytuacjach i w różnych środowiskach (dom, szkoła).

Główne oznaki nieuwagi.

1. Dziecko nie zwraca uwagi na szczegóły, popełnia mimowolne błędy.
2. Ma trudności z utrzymaniem uwagi podczas wykonywania zadań lub zabawy.
3. Sprawia wrażenie, że dziecko nie słucha kierowanych do niego wypowiedzi.
4. Nie radzi sobie do końca z powierzonymi mu zadaniami.
5. Niechętnie uczęszcza do szkoły i wykonuje zadania wymagające wysiłku umysłowego.
6. Często gubi rzeczy.
7. Rozproszone przez zewnętrzne bodźce.
8. Wykazuje zapominalstwo.

Cechy charakterystyczne nadpobudliwości.

1. Niespokojne ruchy rąk i stóp; siedzenie na krześle, kręcenie się lub zawracanie.
2. Często wstaje w klasie podczas lekcji.
3. Wykazuje bezcelową aktywność ruchową: biega, próbuje się gdzieś wspiąć.
4. Nie potrafi bawić się cicho i spokojnie.
5. Jest w ciągłym ruchu.
6. Często gaworzy.

Cechy charakterystyczne impulsywności.

1. Odpowiada na pytanie bez wysłuchania go do końca.
2. Nie potrafi czekać na swoją kolej w różnych sytuacjach.
3. Przeszkadza innym, przeszkadza innym w rozmowie lub zabawie.

Rzeczy, które należy rozważyć przed postawieniem diagnozy.

Zjawisko to występuje częściej u chłopców niż u dziewcząt, a diagnozę uważa się za uzasadnioną tylko w przypadkach, gdy objawy obserwowane u dziecka charakteryzują się znacznym stopniem nasilenia, stałością i występują łącznie. Cechy indywidualne i czasowe w zachowaniu dzieci, nawet jeśli są podobne, nie mogą być podstawą do postawienia diagnozy. Może to mieć miejsce w kontekście choroby, w sytuacjach protestu lub gdy dziecko chce zwrócić na siebie uwagę, np. gdy występują konflikty psychologiczne, czynniki traumatyczne. Wszystkie te objawy przejawiają się także w zaburzeniach psychicznych.

Zaburzenia zachowania i uczenia się w rozwoju osoby.

Dzieci z ADHD różnią się od swoich rówieśników dużą aktywnością ruchową już w pierwszych dwóch latach życia. Nie da się ich powstrzymać od ciągłego przemieszczania się po domu, wspinania się wszędzie i chwytania wszystkiego rękami. Dziecko stale znajduje się w niebezpiecznej sytuacji, często doznając obrażeń, jeśli pozostanie bez opieki.
W miarę dorastania dziecko pozostaje niezwykle ruchliwe, a jego nadmierna aktywność jest zawsze bezcelowa i nieadekwatna do wymagań konkretnej sytuacji. Kiedy jednak znajdzie się w nowym otoczeniu, z obcymi ludźmi, jego nadpobudliwość spowalnia się pod wpływem ekscytacji.
Najbardziej wyraźną nadpobudliwość obserwuje się w wieku przedszkolnym i w szkole podstawowej. W późniejszym okresie objawia się to bezradnością, niepokojem, lękiem w postaci takich przejawów, jak: wykręcanie czegoś w rękach czy potrząsanie nogą.
Impulsywność przejawia się w przebiegu zdarzeń, które nie pokrywają się z pragnieniami dziecka, niszczeniu zabawek, obrażaniu dzieci. Dzieci te nie potrafią uczyć się na własnych błędach, mimo ciągłego karania przez dorosłych, sytuacje te powtarzają się dzień po dniu. Dzieci te często cierpią na enurezę lub enkopresję.
Należy jednak wziąć pod uwagę, że dzieci te nadal mają wybiórcze zainteresowania, kiedy mogą spędzać godziny na robieniu tego, co lubią. Od 7 do 9 roku życia nadpobudliwość zmniejsza się. Jednak impulsywność i zaburzenia uwagi utrzymują się przez cały okres edukacji szkolnej.
Młodzież z tym zespołem charakteryzuje się niekompetencją i nieodpowiedzialnością. Trudności w organizacji i wykonywaniu zadań. Wielu nastolatków charakteryzuje się lekkomyślnym zachowaniem związanym z podejmowaniem nieuzasadnionego ryzyka, trudnościami w przestrzeganiu zasad postępowania, nieposłuszeństwem wobec wymagań dorosłych. Są podatni na udział w gangach młodzieżowych, przestępczość, nadużywanie narkotyków i alkoholu.
Wszystkie te objawy utrzymują się w wieku dorosłym u 20-30% pacjentów, ulegają przekształceniu i objawiają się roztargnieniem, zapominaniem, brakiem zdolności planowania, częstą zmianą pracy, problemami w życiu rodzinnym, konfliktami itp.

Działania na rzecz leczenia zaburzeń zachowania i uczenia się.

Wczesne wykrycie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi i wdrożenie działań naprawczych z wykorzystaniem skutecznych, nowoczesnych metod może przynieść znaczące rezultaty. Po skontaktowaniu się ze specjalistą pacjentowi zostaną przepisane niezbędne leki, które usprawnią procesy zachodzące w mózgu.
Szczególną uwagę należy zwrócić na organizację codziennych zajęć, a zwłaszcza na aktywność fizyczną i wzmacnianie organizmu. Niestety, wiele osób o tym zapomina i często nie docenia znaczenia aktywności fizycznej dla rozwoju dziecka.